NaNoWriMo 2016

Apziņa. Atmiņa. Acis. Trīs A. Tieši šādā secībā cilvēki no rīta pamostas. Vispirms viņi apzinās, ka ir pamodušies un vairs nesapņo, bet uzreiz vēl neatceras gandrīz neko citu no savas dzīves. Pēc brīža atjaunojas atmiņa. Vai šodien ir brīvdiena vai darba diena? Vai guļu savā mājā vai kur citur? Kādi darbi šodien darāmi? Kas interesants mani šai dienā sagaida? Vēl pēc brīža tiek atvērtas acis un gūts apstiprinājums tam, ka patiešām atrodamies savā istabā un varam sākt ikdienišķo rīta cēlienu ar savu ik rīta rutīnu, kāda nu kuram tā gadu gaitā izstrādājusies.

Taču šorīt es esmu iesprūdis starp pirmajiem diviem A. Es apzinos, ka vairs neguļu miegā, bet esmu pamodies. Vēl negribu atvērt acis, bet ļaut vispirms atgriezties atmiņai. Taču tā nenāk! Kas šodien ir par dienu? Kur es atrodos? Kas es vispār tāds esmu? Neko vēl neatceros. Gaidu, lai atmiņas viļņi ieplūst manās smadzenēs un pārņem visu organismu. Taču nekas nenotiek. Man nav ne jausmas, kas šodien par dienu un kur es atrodos. Pat nespēju saprast, kādā gadā pašlaik dzīvoju. Vai nesen nesvinējām jauna gadsimta iestāšanos? Droši nezinu, bet tā šķiet. Bet cik sen tas bija? Pilnīgi neatceros. Vēl ļaunāk – neatceros arī, kas es tāds vispār esmu! Kā mani sauc? Nē, tas vairs nav smieklīgi..

Droši vien esat dzirdējuši par tādu NaNoWriMo jeb National Novel Writing Month (latviski to varētu saukt par NaNoRaMē jeb Nacionālo Noveļu Rakstīšanas Mēnesi), kurš katru gadu notiek novembrī. Nē, tam nav nekāda sakara ar Movember, kurš arī katru gadu norisinās novembra mēnesī. NaNoWriMo laikā miljoniem cilvēku visā pasaulē mēģina sakoncentrēties un 30 dienu laikā uzrakstīt noveli vismaz 50000 vārdu garumā. Tā varbūt motivācija beidzot pieķerties savai pirmajai novelei, un tā var būt arī vienkārši ikgadēja tradīcija – atvēlēt laiku savai kārtējai novelei. Veiksmes gadījumā novembra beigās jebkurā variantā ir tapis pirmais noveles melnraksts – vai nu pabeigts vai vēl nepabeigts, bet vismaz 50000 vārdus saturošs.

NaNoWriMo pasākums aizsācies 1999. gada jūlijā San Francisko, ASV, kad rakstnieks Kriss Beitijs sapulcināja 21 dalībnieku uz pirmo šāda veida koprakstīšanu. Savukārt no 2000. gada koprakstīšanas notiek tieši novembra mēnesī, lai „pēc iespējas vairāk izmantotu draņķīgo laika apstākļu priekšrocības”, cik nu Kalifornijā tie laika apstākļi draņķīgi mēdz būt.. Es par šo pasākumu uzzināju krietni vēlāk – varbūt ap mūsu tūkstošgades pirmās dekādes beigām vai pat otrās dekādes sākumu. Kopš tā laika vairākkārt esmu gribējis kaut ko uzrakstīt, bet tā arī nebiju varējis saņemties un pie šīs lietas tā kārtīgi piedomāt. Savukārt, šogad beidzot nolēmu to patiešām mēģināt – uzrakstīt savu pirmo noveli.

Šī gada vasaras beigās man aptuveni bija radusies ideja, par ko rakstīt. Tas laikam saucas fantastikas žanrs. Oktobrī mēģināju ideju izplānot konkrētāk, apsverot, ar ko novele sāksies, kādi pamata notikumi tajā risināsies un kā tā varētu beigties. Uzskicēju aptuvenu plānu, lai būtu vismaz kaut kādi pieturas punkti, pie kuriem pieturēties, pirmajā novembrī sākot reāli rakstīt. Vēlāk gan šis plāns tika pa lielam izmests miskastē, jo, ietērpjot savu rakstāmo konkrētos vārdos, radās arvien jaunas idejas, kā šo sižetu pasniegt labāk, tāpēc nācās rakstīšanas laikā daudz ko pārplānot. Lielajos vilcienos gan pie plāna turējos, bet detaļas izvērtās pilnīgi citādi.

Pēdējās oktobra dienās piereģistrējos NaNoWriMo oficiālajā tīmekļa vietnē un izpētīju tās piedāvātos labumus. Tā paredzēta tam, lai ikviens rakstītājs mēneša laikā nezaudētu savu motivāciju rakstīt. Te, piemēram, pieejams forums, kur dalīties ar dažādām idejām vai informāciju. No foruma gan izmantoju tikai Latvijas sadaļu, kur notika runāšana par to, kā katram rakstās un tamlīdzīgi. Vēl šajā vietnē tika regulāri sūtītas motivējošas vēstules un video, kas arī bija tīri interesanti, kā arī šeit pieejama statistikas sadaļa, kas man, protams, bija vislielākais motivators cīnīties līdz galam. Katru dienu ievadot savu līdz šim uzrakstīto vārdu daudzumu, bija redzama dažāda veida statistika par to, cik daudz vēl atlicis vidēji uzrakstīt dienā, kad pabeigšu rakstīt, turpinot šādā tempā, cik uzrakstījuši mani writing buddies (rakstīšanas biedri) utt. Te vajadzēja arī iesākumā piereģistrēt savu noveli, uzrakstot par to aprakstu vai vismaz nosaukumu. Aprakstu izdomāt vēl nevarēju, bet nosaukums bija obligāts. Arī tas nedevās rokās viegli, bet vēlāk izdomāju pagaidu nosaukumu, ko vēlāk droši vien nomainīšu uz kādu piemērotāku – „Cietumā”.

Sertifikāts par uzvaru - sasniegtiem 50000 vārdiem

Sertifikāts par uzvaru – sasniegtiem 50000 vārdiem

Pirmajā novembrī piesēdos pie datora, atvēru tukšu MS Word dokumentu, uzrakstīju tā pirmajā lapā lielo virsrakstu „Cietumā”, zem tā mazliet mazāku virsrakstu „I daļa” un zem tā vēl mazliet mazāku virsrakstu „1. nodaļa”. Šķita, ka esmu paveicis jau gana daudz. Tomēr pie tā neapstājos, jo vārdu skaita minimums katrai dienai ir 1667 vārdi, lai kopā novembra 30 dienās savāktu nepieciešamos 50000 vārdu. Tāpēc sāku rakstīt arī 1. nodaļas pamattekstu. Uzrakstīju tās pašas divas rindkopas, ar kurām sākas šis raksts, un turpināju ar vēl citām. Kopā pirmajā dienā uzrakstīju 2196 vārdus un biju ar sevi ļoti apmierināts – galu galā esmu krietni pārsniedzis savu dienas normu.

Tālākajās dienās gāja visādi – dažreiz uzrakstīju ļoti daudz, bet dažreiz galīgi nerakstījās. Katrā ziņā mēģināju rakstīt tā, lai visu laiku būtu kaut nedaudz virs normas, lai nekad nebūtu sajūta, ka atpalieku no grafika un ka tagad ir jāiedzen. Tas gandrīz visu laiku arī izdevās. Vienīgi pēc 7. novembra nedaudz atpaliku no grafika – pēc plāna šajā laikā bija jābūt uzrakstītiem jau 11667 vārdiem, bet man bija tikai 11007. Taču nākamajā dienā iekavēto atguvu, un tas tā arī palika vienīgais šāds atgadījums. Rekordu vienā dienā uzrakstīto vārdu skaita ziņā sasniedzu 23. novembrī, tieši nedēļu pirms mēneša noslēguma, kad man pa dienu kopā savācās veseli 4284 vārdi – divarpus dienu norma! Nezinu, kāda muša man tai dienā bija iekodusi. Savukārt viena diena novembrī pagāja, tā arī neuzrakstot nevienu vārdu. Tas bija 12. novembris, kad no paša rīta bija jau jābrauc uz Tīreļu purvu piedalīties skrējienā „Patriots”, bet pēc tā – pa taisno uz pirti Mārupē svinēt skriešanas sezonas noslēgumu. Pirts ieilga līdz nākamajam rītam, tāpēc loģiski, ka atlikt laiku rakstīšanai tajā dienā tā arī nesanāca.

Apmēram nedēļu pirms finiša jau pirmo reizi tā pa īstam apzinājos, ka būs! Paspēšu novembra laikā tikt līdz vajadzīgajam vārdu skaitam! Savukārt jau daudz agrāk apzinājos, ka noveli novembrī vēl nepabeigšu. Tā, izrādās, rakstās garāka, nekā biju domājis (nu labi, nebiju par garumu domājis vispār neko, nebija ne jausmas, cik vārdos sanāks iecerēto sižetu ielikt). Pēdējā dienā tiešām sasniedzu nosprausto mērķi, uzrakstot novembra mēneša pēdējos 2169 vārdus. Kopējais vārdu skaits novembrī – 51433, ja tic tam, ko saka MS Word, vai arī 51844, ja tic tam, ko saka NaNoWriMo vietne. Ko nu kurš uzskata par vārdu laikam..

wordcount

Uzrakstīto vārdu kopskaits pa dienām – teju visu laiku esmu turējies knapi virs ūdens

Kas tālāk? Domāju, jautājums lieks – noveles pabeigšana. Esmu uzrakstījis divas pilnas lielās daļas un iesācis trešo lielo daļu. Sākumā biju plānojis, ka būs četras lielās daļas, bet varbūt arī paliks tikai trīs, redzēs, kādi notikumi tālāk sižeta līnijā vēl tiks ievīti. Kas tālāk pēc noveles pirmā melnraksta pabeigšanas? Par to gan man īsti skaidrības nav. Laikam kaut kāds labošanas un slīpēšanas process. Domāju – sākumā pabeigšu pirmo melnrakstu, pēc tam domāšu tālāk.

Tiesa, tīmekļa vietnē vairs vārdu skaitus katru dienu ievadīt nevar, statistika vairs neatjaunojas, motivācija zūd. Decembrī pagaidām vēl neesmu uzrakstījis nevienu vārdu.. Novelē.. Bet šajā rakstā gan – veselus 1160 vārdus!

 

2 thoughts on “NaNoWriMo 2016

Komentēt

