Vai jūs pirktu preci, kuras atlaide ir -100%?

Kā jau izlasāms lapā `Par mani`, mani traki kaitina cilvēku tumsonība dažādos elementāros jautājumos. Šoreiz gribu izteikt savu sāpi par reklāmām, kurās tiek solītas kaut kādas atlaides noteiktā īpatsvarā no preces vērtības.

Konkrētāk – tā kaitinošā lieta, reklāmas sauklis, vai kā to vēl nosaukt, ir apmēram šāda: atlaide visām precēm līdz -50%. Katram normāli domājošam īpatnim uzreiz ir skaidrs, ko šis izteikums nozīmē – par šo preci tagad būs jāmaksā par 50% dārgāk kā līdz šim. To saprotot, dabiski, ka uz šādu veikalu neiešu un preci nepirkšu. Viss būtu kārtībā, ja vien patiesībā pārdevējs tajā pat laikā netirgotu to par lētāku cenu nekā līdz šim, tādējādi apzināti maldinot saprātīgi domājošos īpatņus, bet toties pievilinot tumsoņas, kas neapšaubāmi ir lielāks ienākumu avots.

Ja nekļuva skaidrs, par ko es runāju (lai gan ceru, ka tā nav), varat paši izrēķināt jauno preces cenu, ja dots, ka vecā cena ir, piemēram, Ls 10.00, bet solītā atlaide ir -50%:
1) apzīmējam jauno cenu ar y, veco cenu ar x, bet atlaidi (pārvērstu decimāldaļā) ar p
2) ko nozīmē atlaide – ka dotā summa ir jāatņem no preces sākotnējās cenas
3) tātad –> y = x – p*x = 10 – (-0.5)*10 = 10 – (-5) = 10 + 5 = 15 Ls

Citreiz vainu vēl var novelt uz nekorekti lietotu domu zīmi, kas īstenībā domāta mīnusa zīmes vietā, piemēram: `Atlaides – 50%` varētu būt jālasa kā `atlaides vienādas ar 50%` nevis `atlaides mīnus 50%`. Bet ne vienmēr tas ir tā interpretējams (piemēram, audiālās reklāmās interpretācija pavisam noteikti nav grozāma) un, ja arī ir, tad patiesībā pārdevējs pats nemaz to tā negrib interpretēt un tas ir tas skumjākais..

P. S. Negribu neko reklamēt vai anti-reklamēt, bet tikai uzskatāmībās dēļ parādīt, ka tas, par ko runāju, nav tikai manas tukšas iedomas vien, tādas reklāmas patiesi eksistē. Pirmais piemērs, ko atradu, izmantojot tīmekļa meklētāju, ir šāda lapa (ieraugot šādu paziņojumu, loģiski, ka nogaidīšu līdz 1. aprīlim un tikai pēc tam došos uz šo firmu pēc ceļojuma, jo līdz 1. aprīlim tas ir dārgāks (līdz 15. martam – vēl dārgāks), bet paredzu, ka var iznākt negaidīts pārpratums un nevajadzīga skaidrošanās ar firmas pārstāvjiem..).

17 thoughts on “Vai jūs pirktu preci, kuras atlaide ir -100%?

  1. nerakstītais likums atlaidēm ir tāds, ka jebkurai summai, kas lietota aprakstot atlaidi ir jāpielieto mod(). lai aprēķinātu jebkuru atlaidi, parasti lieto formulu summa-(summa*(mod(procenti)/100)).

  2. Kā jau teicu – ne vienmēr `-` zīme ir interpretējama kā domu zīme pat pie vislabākās gribēšanas. Divi piemēri bija:
    1) saite, kuru ieliku
    2) reklāmas audio formātā, kur atklātā tekstā tā arī tiek paziņots – `mīnuss … %`..

  3. Ja atlaide ir -90%, tad cena nu nekādi nevar izrādīties mazāka kā sākumā😉 Protams, zinot, ka reālajā dzīvē pārdevēji mēdz šmaukties, kā jau aprakstīju, tad droši vien pievērstu papildus uzmanību un mēģinātu pārliecināties, vai patiesi atlaide ir -90% vai tomēr īstenībā prece tiek tirgota ar 90% atlaidi.. Bet tas tikai tāpēc, ka esmu par to aizdomājies.. Jautājums – ko darīt tām saprātīgajām būtnēm, kas nespēj aizdomāties līdz tam, ka pārdevēji varētu šādi ļaunprātīgi rīkoties un tādējādi palaiž garām daudz izdevību?

  4. Es domāju, ka šis pārpratums ir jāizskata Konkurences padomei vai arī LR tiesai, jo, kur gadījies, kur ne, Reklāmas likumā ir pants par maldinošo reklāmu. :D:D

    Par reāliem gadījumiem runājot: nenorādot reklāmā datumus, piemēram, akcijas vai sezonas atlaižu, pavisam noteikti var dabūt sodu🙂 Tā kā neprecizitātes itkā nav atbalstāmas.

    Bet vispār, manuprāt, – 50% ar “-” raksta ar domu, ka no parastās cenas ir jāatņem 50%, kas ir piedāvātā atlaide🙂 Lielāks juceklis būtu, ja kāds iedomātos rakstīt +50%😉

  5. Nē, nu +50% atlaide būtu tieši pareizi – skaidri un nepārprotami. Ja nu tik ļoti gribas lietot mīnusa zīmi, tad taču var teikt, ka visas cenas ir -50% no to sākotnējās vērtības vai tamlīdzīgi, bet tad nevajag jaukt vēl iekšā atlaides terminu.

  6. labākais ir tad, kad veikalātiek pārlīmētas cenu lapiņas. Parasti uz šādām akcijām ir vērts iet, lai pastītos, kas ir zem jaunās cenas. Standarta gadījumā ir kā OreMan saka – zem jaunās cenas “ar atlaidi” ir reizes divas mazāka🙂

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s